Drukuj
Odsłony: 2251

 

Projekt: "Klasyka literatury młodzieżowej" został zrealizowany w klasie IIID dnia 14 grudnia b.r. w czasie zajęć z edukacji czytelniczo - medialnej pod kierunkiem nauczycieli bibliotekarzy: mgr A. Salachny i mgr E. Pietrzkowskiej. Nauczyciele przeprowadzili zajęcia, w czasie których dyskutowano i debatowano na temat przeczytanych w ostatnim czasie książek, obowiązkowych lektur, czy też ciekawych książkowych blogów.

Celami projektu realizowanego w klasie IIID były: zachęcanie uczniów do regularnego czytania, poszerzanie zasobu słownictwa, rozbudzanie pasji czytelniczych i zamiłowania do literatury, rozbudzanie wyobraźni uczniów, talentów plastycznych, podniesienie poziomu czytelnictwa w szkole.

W czasie „burzy mózgów” uczniowie odpowiadali na pytania dotyczące szeroko rozumianej kultury czytelnictwa. Byli pytani m.in. o: korzystanie z bibliotek; dlaczego ich zdaniem rówieśnicy nie lubią czytać i czy można coś na to poradzić; jaka powinna być biblioteka szkolna i w jaki sposób powinna działać, by uczniowie chętnie ją odwiedzali; jak oceniają kanon lektur szkolnych; czy szkoła ich zdaniem zachęca, czy też zniechęca do czytania. Odpowiedzi były zróżnicowane. Pojawiały się spostrzeżenia, że wszystkie ciekawe książki już przeczytali, a lektury ich po prostu nie interesują. Kanon lektur uważają za przestarzały, bo od ich wydania minęło tak wiele czasu, że realia życiowe i pouczające historie w nich zawarte są albo niezrozumiałe, albo przytłoczone fabułą i nieciekawymi postaciami, które zniechęcają. Są uczniowie, którzy uważają lektury za nudne, a ich czytanie - za stratę czasu. Czytają, bo muszą, a świadomość, że nauczyciel będzie przepytywał z ich treści - zabić może całą radość z czytania. Na szczęście takich odpowiedzi nie było zbyt wiele. Przeważały raczej te, które były pochwałą czytelnictwa.

Lekcje z edukacji czytelniczo-medialnej odbyły się w bibliotece szkolnej, dzięki czemu uczniowie (szczególnie ci, którzy bywają w niej raczej rzadko) mogli przekonać się, że biblioteka V LO to nie tylko lektury i półki pełne zakurzonych i starych książek, ale księgozbiór, w którym dostępne są książki nowe, popularne i poczytne, czyli takie, które zobaczyć dziś można na witrynach wielu księgarń. Nowości wydawnicze, jakie stoją na regałach to efekt przystąpienia naszej szkoły do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, który stał się jedyną i niepowtarzalną okazją do wyposażenia biblioteki w nowe pozycje wydawnicze.

Podsumowaniem intelektualnej pracy uczniów był plakat, na którym dzięki wspólnemu grupowemu zaangażowaniu pojawiły się elementy pracy twórczej, czyli tytuły najchętniej przez nich czytanych dzieł literatury młodzieżowej. Plakat zawsze niesie za sobą jakieś przesłanie. Rozumieć więc należy, że tym samym staje się dydaktyczny. Może więc bez przeszkód promować książkę i czytelnictwo. Plakat klasy IIID spełnił te kryteria w sposób doskonały.

mgr A. Salachna

mgr E. Pietrzkowska

 

(Zdjęcia z realizacji projektu "Klasyka literatury młodzieżowej")