Następnie udali się do pracowni numer 17, by tam wziąć udział w dyskusji prowadzonej przez mgr Karolinę Staszewskę. Debata owa dotyczyła sposobów mobilizacji młodzieży do nauki języka angielskiego. Nauczyciele chętnie dzielili sie swoimi doświadczeniami i pomysłami.
Nauczyciele z Hiszpanii mówili o organizowaniu zabaw w obcym języku już dla uczniów szkół podstawowych, ponieważ jak podkreślili, istotne jest by zacząź uczyć się w młodym wieku. Goście z Włoch opowiadali o prowadzonych przez siebie lekcjach. W trakcie zajęć korzystają wraz z uczniami z internetu, zachęcają ich do słuchania muzyki, tłumaczenia tekstów piosenek, a także oglądają wraz z nimi kreskówki. Podobnie postępują pedagodzy ze Szwecji i Norwegii, którzy w trakcie lekcji odtwarzają filmy i utwory muzyczne, a także prowadzą wiele dialogów z podopiecznymi, oczywiście w języku angielskim.
Goście z Portugalii stwierdzili, że dodatkowym bodźcem do nauki języka są dla uczniów sytuacje, miejsca, w których używa się owego języka. Wówczas zaczynają oni czuć potrzebę jego poznawania, by móc nawiązywać nowe znajomości i przyjaźnie. Na koniec debaty swe zdanie zaprezentowali uczniowie z Turcji, którzy powiedzieli, że w podejściu do przedmiotu duże znaczenie ma osoba nauczyciela – to, czy jest ich „przyjacielem” czy raczej „wrogiem”.
Następnie około godziny 11.30 prezentację kroniki szkolnej rozpocząć miała mgr Anna Kurzacz. Pani profesor na wstępie poprosiła zgromadzonych o wpisanie się do naszej kroniki. Widząc swoistą burzę mózgów oznajmiła, iż wpisy nie muszą być długie. Swego oburzenia wówczas nie kryli ci, którzy pragnęli w kronice stworzyć co najmniej trójdzielną kompozycję. Po krótkiej przerwie, spowodowanej koniecznością odreagowania po opisanej sytuacji, mgr Anna Kurzacz mogła rozpocząć prezentację szkolnej kroniki. Opowiadała między innymi o studniówkach, rajdzie pierwszych klas oraz dniu sportu. Okazało się, że jest to popularne także w pozostałych krajach europejskich np. w Szwecji, Hiszpanii czy we Włoszech.
Prawie równocześnie, bo o godzinie 12.30 rozpoczęła się lekcja religii w klasie IE, prowadzona przez mgr Roberta Ogrodniczka, na którą zaproszony został dyrektor tureckiej szkoły. Jej tematem było hasło „Chrystus przemieniający człowieka”. Uczniowie pracując w grupach, przy pomocy fragmentów z Biblii, omawiali różne postacie, w których życiu nastąpiła duchowa przemiana. Zastanawiali się także w jaki sposób mogliby zmienią swoje zachowanie, by stawać się lepszymi. Lekcja zakończyla się modlitwą, a także ciekawą puentą, iż „spotkanie z Bogiem, otwarcie się na niego sprawia, że ludzie odkrywają prawdziwą drogę swojej egzystencji”.
W tym samym czasie w sali nr 17 przedstawiciele poszczególnych krajów kontynuowali oglądanie prezentacji multimedialnych. Informacje o swoich krajach, a przede wszystkim o szkołach prezentowali goście z Hiszpanii i Norwegii. Pokaz przerwała wizyta dyrektora naszej szkoły mgr Andrzeja Rydza, który dziękował wszystkim gościom za przybycie, a także wręczył wszystkim okolicznościowe pamiątki z Częstochowy i regionu. W piątek - 14 grudnia odbędzie się bowiem wycieczka do Warszawy, która ma być oficjalnym zakończeniem wizyty zagranicznych gości.
W czwartek odbyla się również wideokonferencja, którą poprowadził mgr Krzysztof Majak. Zarówno uczniowie, jak i osoby odwiedzające nasze liceum mogły porozmawiać z londyńskim nauczycielem. Dyskusja była bardzo owocna. Spośród uczniów naszej szkoły, którzy wzięli udział w dyskusji byli: Filip Ogoszewski, Mateusz Lubczański, Sylwia Puchała i Dorota Bodziachowska z klasy IIA oraz Patrycja Trojak z klasy IB, której swobodę porozumiewania się w języku angielskim docenił rozmówca z Anglii.
Aneta Kowalska
Robert Rozpończyk
Klasa IE