• mar1.jpg
  • mar3.jpg
  • mar4.jpg
  • mar5.jpg
  • mar6.jpg
  • mar7.jpg
  • mar8.jpg
  • mar9.jpg
  • mar10.jpg
  • mar11.jpg
  • mar12.jpg
  • mar13.jpg
  • mar14.jpg
  • mar15.jpg
  • mar16.jpg

l2

   


Przez cztery dni, od 11 do 14 listopada 2018 roku przedstawiciele naszej szkoły w składzie: dyrektor mgr Małgorzata Witek, nauczycielka języka angielskiego mgr Karolina Wojtal, pedagog szkolna dr Melania Orzechowska i nauczyciel historii mgr Jarosław Sobkowski gościli w greckiej Ioanninie. Była to już druga wizyta w tym mieście naszych nauczycieli w ramach projektu pt. "Motywacyjny most wsparcia, czyli partnerstwo międzynarodowe na rzecz wzmacniania potencjału szkoły". Projekt realizowany jest w ramach unijnego programu „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacyjnej” w IV osi priorytetowej Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie: 4.2 Programy mobilności ponadnarodowej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER).

Zobacz zdjęcia!!!

Przez te kilka listopadowych dni gościliśmy w 11th Junior High School znajdującej się w peryferyjnej dzielnicy Ioanniny - wyjątkowo malowniczego miasteczka w północnej części Grecji z niezwykle bogatą historią. Koordynatorka projektu ze strony szkoły greckiej - Sotiria Tyiouri, wprowadziła nas w realia pracy greckiej szkoły publicznej. W czasie kolejnych wizyt w szkole mieliśmy okazję do zapoznania się nie tylko z dyrektorem szkoły - Xenophonem Gakiosem, ale także niemal całym, kilkunastoosobowym zespołem nauczycieli. To oni stali się naszymi przewodnikami po greckim systemie edukacji. Szczególnie interesujące były obserwacje lekcji prowadzonych w 11th Junior High School. Mieliśmy okazję do udziału w procesie tworzenia i prób do spektaklu słowno-muzycznego w 45 rocznicę krwawego stłumienia protestów studenckich z listopada 1973 roku przeciwko juncie tzw. czarnych pułkowników.

Dyrektor Małgorzata Witek zaproszona do obejrzenia wystawy uczniowskich prac komiksowych miała okazję, do "mini wykładu" na temat niemieckich obozów zagłady w Polsce. Jak się okazało także dla Greków to zagadnienie nie jest tak oczywiste, jak dla nas. Jednocześnie właśnie w tych obozach ponieśli śmierć Żydzi, którzy przed II wojną światową tworzyli w Ioanninie kilkunastotysięczną wspólnotę. Zainteresowały nas również zagadnienia wychowawcze a w szczególności te najistotniejsze problemy. Okazało się, że szkoła grecka nie dysponuje na co dzień etatowym pedagogiem, który wspierałby nauczycieli swoją fachowością.

Tymczasem, na co zwróciła uwagę dr Melania Orzechowska, problemy, które trapią szkołę są te same: mobbing, hejt internetowy, uzależnienia od używek, a także fonoholizm - uzależnienie od telefonu komórkowego. Zwróciliśmy uwagę, że większość dekoracji, pomocy szkolnych w salach, to efekt pracy uczniów podczas rozmaitych zajęć ćwiczeniowych. Natomiast co do pracowni specjalistycznych, jak np. sale komputerowe są one podobne do naszych. Co ciekawe uczniowie spędzają przerwy na boisku szkolnym. Tam mają specjalne miejsce, gdzie można przysiąść i porozmawiać, ale większość z nich w tym czasie zażywa ruchu podczas rozmaitych zabaw i gier. To, co się dzieje na boisku obserwuje nauczyciel dyżurny.

Mieliśmy oczywiście także okazję do zapoznania się z organizacyjną stroną greckiej edukacji. Właściwie niewiele różni się ona od naszej z tą jednak różnicą, że dyrektor szkoły powoływany jest i odwoływany przez organ prowadzący szkołę bez specjalnych konkursów. Ma on także dużo mniejszy zasób narzędzi do kierowania podwładnymi mu nauczycielami. W greckiej szkole nie funkcjonuje żaden system nagród i kar (jedyna, to niezwykle rzadkie zwolnienie z pracy).

Poza zapoznaniem się z grecką edukacją poznaliśmy także samo miasto Ioanninie i najbliższą okolicę. M.in. przepiękną i rozległą jaskinię znajdującą się w masywie skalnym górującym nad miastem. Było to miejsce życia człowieka w czasach przedhistorycznych a później doskonałym schronieniem mieszkańców przed różnymi najeźdźcami. Na wyspie, która znajduje się niemal po środku jeziora otoczonego zabudowaniami miasta znajduje się muzeum poświęcone bohaterowi greckiemu - Ali Paszy. Tureckiemu możnemu, który na tyle usamodzielnił się spod wpływów sułtana, że zgromadziwszy spory majątek i armię pragnął stworzyć odrębne państwo Epiru i Albanii. Miał to być zalążek wolnej Grecji. Niestety sułtan nie dopuścił do secesji, a niesfornego poddanego ukarał śmiercią. Ioanninia, ta ponad 70-tysięczna stolica greckiego Epiru pełna jest pamiątek przeszłości, które splatają się ze współczesnością tworząc idealne połączenie.

Nasz zespół opuściwszy Ioanninę miał także okazję do kilkugodzinnego zwiedzenia Aten. Jak na stolicę antycznej Grecji, to bardzo mało, ale każda wizyta na ateńskim Akropolu pozwala na dotknięcie reliktów stanowiących podstawy naszej kultury.

mgr Jarosław Sobkowski

 

   

Gościmy  

Odwiedza nas 137 gości oraz 0 użytkowników.

   

Szukaj  

   

Partnerzy  

godlo polski


LOGO V LO im. A. Mickiewicza

Tarcza


Biuletyn Informacji Publicznej

bip


Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa


Projekt polsko-grecki PO WERProgram Operacyjny

Wiedza Edukacja Rozwój

2014-2020 (PO WER)


facebook


instagram


Snap


reformaedukacji 


Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

epuap

 


 

logo cke

Matura


logo comenius


Współpracujemy z

zycieczestochowy


 Urząd Miasta Częstochowy

urzadczestochowa


 Bursa Miejska w Częstochowie

bursamiejska


 

 doradztwo

 


 Obrońcy Własności Intelektualnej (OWI)

fundacjafresnela


 Teatr im. Adama Mickiewicza

teatrimmickiewicza


 Pomoc psychologiczna

zespolporadni


 Projekt z klasą

projektzklasa

   

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Korzystając z niego wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję
© V Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Częstochowie